راهنمای خلاقانه جلوگیری از اتلاف وقت

چه قدر از زمان خود را هرروز صرف بازی های کامپیوتری میکنید؟ چندبار تا به حال با وجود کارهای مهمی که داشتید خودتان را مشغول جستجوی های بیهوده در فضای وب کردید؟ چه قدر از زمانتان هرروز صرف کارهای بی فایده و غیر ضروری میشود؟ چقدر به جلوگیری از اتلاف وقت فکر کرده اید؟

زمانی که شما از وقت خود به صورت بهینه استفاده نمی کنید و برایتان مهم نیست ۲۴ ساعت روز شما چگونه سپری می شود، شما در حال اتلاف وقت هستید.افرادی که دچار روز مرگی شده اند، بیشتر وقت خود را تلف می کنند.

”بذار پنج دقیقه دنبال یه چیزی توی اینستاگرام بگردم بعد میرم سراغ کار بعدی”. این جمله ای است که خیلی وقت ها به خودمان میگوییم و آن پنج دقیقه تبدیل به یک ساعت میشود. عقب انداختن کارها به این شیوه از نمونه های مشخص وقت تلف کردن است. شما هم زمانتان را هدر میدهید؟ نمیدانید چطور این کار را نکنید؟ ما در این مقاله قرار است به طور کامل به این سوال شما پاسخ بدهیم. با ما همراه باشید.

 همه دنیا ارزش زمان را میدانند و افراد زیادی درباره آن تحقیق و بررسی کرده اند. به خاطر همین اهمیت زمان است که شما الان در حال خواندن این مقاله هستید. زمان مسئله اساسی تمام افراد موفق، و یا در جستجوی موفقیت است.

اگر بخواهیم در زندگی موفق باشیم و به اهداف خود برسیم لازم است مدیر زمان خود باشیم.با شناختی که از خود و توانایی هایتان دارید و نسبت به کاری که انجام می دهید می توانید توسط روش های زیر از اتلاف وقت جلوگیری کنید.

روش‌های جلوگیری از اتلاف وقت

در این قسمت به شما کمک میکنم تا در زمان صرفه جویی کنید و از هدر رفتن آن جلوگیری کنید:

۱. از اینترنت دور بمانید

این روزها بزرگترین منبع هدر دادن زمان ما اینترنت است. هدف تمام تولید کنندگان محتوای اینترنت این است که شما را بیشتر در صفحه خودشان نگه دارند. پس مطمئن باشید سعی میکنند با هر روشی شما را به خواندن و دیدن موضوعات مختلف بعدی تشویق کنند.

این که بتوانید در مقابل وسوسه آن ها مقاوت کنید؛ کار واقعا سختی است. پس اگر واقعا به اینترنت نیاز ندارید؛ به طور کلی اتصالتان را به آن قطع کنید. نترسید! منظورم برای همیشه نیست، اما وقت هایی که کارهای مهم زیادی دارید و میفهمید دارید در دام وقت تلف کردن میافتید حتما این کار را انجام دهید.

۲. نوشتن برنامه روزانه را جدی بگیرید

من قبلا هم درباره اهمیت نوشتن برنامه روزانه صحبت کرده ام. با برنامه ریزی خودتان را از اتلاف وقت رها کنید. بنویسید. کارهایی که باید هرروز انجام دهید؛ را بنویسید. برای این کار میتوانید از تقویم یا حتی یک برگه کاغذ استفاده کنید. اگر با نمونه های فیزیکی راحت نیستید روش های دیجیتالی آن هم برای راحتی شما موجود است.(دفتربرنامه ریزی هوشمند کنکوریکا)

با نوشتن برنامه روزانه خود از قبل میدانید باید چه کارهایی انجام دهید و زمانی که هرکدام از فعالیت ها از شما میگیرند را حدس زده اید. همین امروز شروع کنید و ببینید نوشتن برنامه روزانه چه تاثیری روی عادت وقت تلف کردن شما میگذارد.

۳. به کاری که در دست دارید پایبند بمانید

به جای این که بین کارهای مختلف وقفه بیاندازید به خودتان بگویید تا آن را انجام ندهم از سر جایم بلند نمیشوم. روی یک کار تمرکز کنید. وقتی آشپزی میکنید سراغ نقاشی کشیدن نروید! خیلی اوقات وقتی افراد بین کاری وقفه بین آن می اندازند دیگر نمیتوانند آن را دوباره شروع کنند.

در آن وقفه ای که افتاده ممکن است هزار اتفاق بیافتد که انگیزه و انرژی را از شما بگیرد. پس اگر فکر وقفه انداختن به سرتان زد آن را از خودتان دور کنید. سعی کنید تا کارتان تمام نشده آن را رها نکنید تا یکی از دلایل اتلاف وقت را از بین ببرید.

۴. وقت استراحت داشته باشید

با همه تاکیدی که بر روی پایبندی به کارها و برنامه ریزی دارم لازم دیدم یادآوری کنم ما انسانیم!. و نکته جالبی که درمورد ما انسان ها وجود دارد این است که نمیتوانیم استراحت نکنیم! نمیتوانیم برای خودمان وقت نگذاریم و انتظار داشته باشیم کیفیت فعالیت هایمان بالا باشد.

ما ربات نیستیم! برای خودتان زمان استراحت بگذارید. ذهنتان را خالی از هر چیزی کنید و آرام باشید. اما اگر همیشه بعد از این زمان های استراحت، خودتان مشغول هدر دادن زمان میکنید برای آن ها محدودیت زمانی بگذارید.

قهوه و چایی بخورید. با دوستتان صحبت کنید. به مادرتان زنگ بزنید و حالش را بپرسید. از پنجره به بیرون یک نگاهی بیاندازید. همه این کارها میتوانند یک فاصله کوتاه بین کارهایتان باشند و روحیه شما را دوچندان کنند.

۵. آرامتر کار کنید

شاید فکر کنید این روش برعکس تمام راهکارهای مدیریت زمان است؛ اما اشتباه میکنید. این روش به شما کمک میکند تمام انرژی خود را روی یک کار نگذارید و کیفیت فعالیت هایتان بالا برود.

با آرام کار کردن باعث میشوید انرژی و انگیزه ای که دارید افزایش پیدا کند و در میان کارهایتان اتلاف وقت نکنید. هیچوقت خودتان را در دریایی از کارهای همزمان غرق نکنید. حتی اگر این کار را انجام بدهید هم انرژی زیادی صرف آن کرده اید و نمیتوانید بقیه کارهای روز را به درستی انجام دهید. شاید قبل از اینکه بروید سراغ کار بعدی یک سر به گوشیتان بزنید و تمام. دیگر از اینستاگرام خارج نمیشوید!

۶. هدف های خود را بنویسید

روی یک برگه هدف های بزرگ خود را بنویسید و به دیوار بزنید. مسیر انتخاب هدف میتواند شخصی یا شغلی باشد. با این کار انگیزه‌تان را حفظ میکنید و جلوی وقت تلف کردن می ایستید. هدف های شما امیدهای شما برای آینده اند. با این هدف ها لبخند میزنید و تلاش میکنید پس تاثیر یادآوری هرروزه آن ها دست کم نگیرید.

۷. یک راه برای از بین بردن حواس پرتی ها پیدا کنید

این حواس پرتی ها میتوانند سر و صدای برادر کوچک یا تلویزیون باشد. یک راه برای حل این مشکل پیدا کنید. در اتاق را ببندید؛ هدفون بگذارید؛ یا خانه را جمع و جور کنید.

نگذارید این حواس پرتی ها بین کارهای شما وقفه بیاندازند. این عوامل تمرکز شما را میگیرند و خستگی شما را افزایش میدهند. تاثیر این حواس پرتی ها در افزایش تعداد وقت تلف کردن ها بی اندازه است.

۸. در انتهای هرروز خودتان را بررسی کنید

قبل از خواب خودتان را در روزی که گذشته بررسی کنید. ببینید آیا از خودتان راضی بوده اید یا نه. فکر کنید ببینید آیا اتلاف وقت کرده اید؟ خودتان را به خاطر اشتباهات سرزنش نکنید اما سعی کنید آن ها را تکرار نکنید. آیا اگر کسی غیر از خودتان شما را از بیرون میدید و رفتارهایتان بررسی میکرد همین احساس را داشت؟

مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!